Wellcome To Kg. Paris Kinabatangan Sabah Malaysia. Hope Enjoy Your Stay Here, "Sabah Land Below The Wind"

Selasa, 14 Disember 2010

Anwar Ibrahim: Layakkah Jadi Ketua Pembangkang?


Pendedahan WikiLeaks berhubung aksi liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim amat serius kerana salah laku Ketua Pembangkang itu dibincangkan pada peringkat antarabangsa yang sekali gus boleh menjejaskan imej negara.

Jika dakwaan itu benar, Anwar tidak sesuai dipilih menjadi pemimpin rakyat Malaysia kerana maklumat itu ada pada risikan asing yang boleh diguna pakai untuk mendapat keistimewaan dan melemahkan negara.

Laporan WikiLeaks sebelum ini mendakwa perkhidmatan perisikan Singapura dan menteri mentor republik itu, Lee Kuan Yew percaya Anwar 'sebenarnya ada melakukan aksi yang beliau kini sedang dituduh’.

Dan kini Anwar Ibrahim harus menerima hakikat bahawa negara-negara yang dikatakannya menyokong beliau sebenarnya sedang memantau pergerakkannya. Sebagai contoh, 16 September, beliau berkata risikan Singapura dan Australia beritahu ada Ahli Parlimen BN hendak melompat parti.



Apakah DAP dan Pas masih inginkan Anwar Ibrahim sebagai Ketua Pembangkang selepas pendedahan yang dibuat oleh WikiLeaks. Itu terpulang dari pandangan mereka tentang kesahihan maklumat yang didedahkan oleh WikiLeaks.

Sekurang-kurangnya pendedahan ini harus membuka mata PAS dan DAP untuk menilai kembali kepemimpinan Penasihat PKR.

Tapi bagi rakyat Malaysia yang kenal akan karenah Anwar Ibrahim pasti tidak inginkan seorang pemimpin seperti beliau menjadi Ketua Negara.

0 comments: