Wellcome To Kg. Paris Kinabatangan Sabah Malaysia. Hope Enjoy Your Stay Here, "Sabah Land Below The Wind"

Selasa, 9 Mac 2010

Sabah, Apa Sudah Jadi?

Sabah negeri paling Miskin? Siapa akan percaya, negeri kedua terbesar dalam Malaysia ini dengan keluasan 76,115 km2 adalah juga negeri yang termiskin dalam Malaysia. Apa dah jadi dengan negeri Sabah, setahu saya Sabah banyak hasil minyak, tauke dari semenanjung buka ladang kelapa sawit bukan satu dua mana semua hasil cukai itu? Takkan dibawa semua memajukan negeri-negeri di Semenanjung dan membiarkan Sabah ketinggalan dari segi pembangunan.





Di mana semua pemimpin Sabah sekarang? Apakah mereka semua bersenang-lenang dengan kekayaan dan membiarkan rakyat Sabah menanggung semua ini. Ini bukan satu cerita kosong, tapi kenyataan yang harus para pemimpin Sabah hadapi. Tak percaya di bawah bukti Statistik Kemiskinan Tegar Di Malaysia.





Sewaktu pemerintahan USNO, Sabah pernah menjadi negeri kedua terkaya di Malaysia pada tahun 1970? Tapi bila para pemimpin yang bijak pandai memasukkan UMNO ke Sabah semuanya berubah. Banyak kepentingan rakyat Sabah dimansuhkan. Apa para pemimpin lupa di mana sekarang Yayasan Sabah?

Tak hairan kalau para pemimpin bistari dari negeri Kenyalang menolak bulat-bulat hasrat UMNO nak masuk sana. Alasan mereka cukup tepat, apakah dengan kemasukkan UMNO akan memberi kelebihan daripada parti-parti yang ada di negeri Kenyalang sekarang? Yang pastinya, mereka lebih bijak dari pemimpin negeri Sabah yang begitu mudah di jadikan buah catur.

Sudah sampai masanya para pemimpin Sabah memikirkan masalah negeri dan rakyat. Jangan asyik nak jadi pemimpin kerana mengejar kekayaan. Bangkitlah Sabah dari mimpimu, kamu adalah jaguh di arena politik tapi jangan di perbodohkan oleh sesiapa. Bukankah kamu (Negeri Sabah) penyumbang terbesar undi bagi memastikan UMNO kekal memegang Malaysia?

Hai!!! Pemimpin Negeri Sabah dimana nak simpan malu kamu, Mahkota Kemiskinan Tegar Malaysia milik Negeri Sabah.


Sungguh kesian para pemimpin Negeri Sabah, Ibarat Si Kaduk Menang Sorak, Kampung Tergadai.

0 comments: